The Elder Scrolls Online: Morrowind

Geen nieuwe game, maar een uitbreiding

De komende jaren kunnen de fans van The Elder Scrolls Online ieder jaar een gedegen uitbreiding verwachten. “Uitbreiding” is eigenlijk niet helemaal het goede woord volgens de ontwikkelaars van deze game-reeks, Zenimax Online Studios, het is eerder een nieuw hoofdstuk in de totale Elder Scrolls Online saga. The Elder Scrolls Online: Morrowind is namelijk geen endgame-uitbreiding, zoals normaal bij MMO’s het geval is, maar een hoofdstuk in het Elder Scrolls Online universum.



De eerste nieuwe uitbreiding is verschenen op 6 juni 2017 en zal ons brengen naar de wereld van Vvardenfell, die ook bekend is als het gebied dat de meeste onder ons zullen kennen als het gebied in The Elder Scrolls 3: Morrowind.

Feest der herkenning

The Elder Scrolls Online: Morrowind speelt zich 700 jaar na de gebeurtenissen van de inmiddels alom bekende RPG uit 2002 af. Wanneer je The Elder Scrolls 3 hebt uitgespeeld, zie je gelijk alle belangrijke punten op de kaart, dit zorgt ervoor dat op elke belangrijke plek van de originele kaart er ook iets te doen is in de game. Fans kunnen dus herkenbare dorpen en steden herkennen uit de inmiddels vijftien jaar oude RPG en zelfs de Dwemer Ruins zijn bijna allemaal op dezelfde plek als voorheen te vinden. Dit zal een groot gevoel van herkenbaarheid geven voor de gamers van het eerste uur.



Omdat het verhaal zich 700 jaar voor The Elder Scrolls 3 afspeelt betekent dit ook dat de grote vulkaan, Red Mountain, minder invloed heeft op het gehele gebied dan in Morrowind. Toch duikt er een nieuwe vijand op in deze nieuwe game-uitbreiding en wel in de vorm van een vuurrotsmonster. Verder kun je op je kaart bossen met reusachtige paddenstoelen terugvinden. De Clockwork City keert terug, je komt in een techniekfabriek terecht met daarin robotachtige vijanden en een gloednieuw pad dat als eindbaas een dwerg die Colossus heet heeft. 

Wat is er dan anders?

In de basis is de content van deze uitbreiding gebaseerd op traditionele fantasy-gaming; dit is te zien aan het type vijanden die bekend zijn geworden in de preview van de game, deze zijn allemaal even bizar, maar wel ontzettend origineel en prachtig uitgewerkt. Sommige karakters kunnen zelf vijanden oproepen, zoals de nieuwe klasse, de Warden.



De Warden is de eerste klasse die nieuw is in The Elder Scrolls Online. Een nieuwe klasse van wezens in Morrowind moet deze uitbreiding naar een nieuw niveau tillen. De Warden kunnen allerlei wapens en uitrusting benutten en ze hebben beschikking over drie skills; deze skills zijn voornamelijk toegespitst op zoveel mogelijk schade toebrengen door aanvallen af te vuren die elkaar snel opvolgen en skills die meerdere vijanden tegelijk raken, maar de Warden hebben ook skills om andere wezens te healen. In deze uitbreiding kan je je aangeleerde skills gaan combineren om zo je beste build te vinden.

Naast een nieuwe klasse zijn er nu ook “Battlegrounds” in The Elder Scrolls Online, want speciaal voor gamers die veldslagen te groot vinden, zijn er nu ruime arena’s waar zo’n twaalf spelers tegelijk tegen elkaar kunnen duelleren.

Morrowind voor The Elder Scrolls Online heeft meer content dan welke DLC dan ook na de release van de hoofdgame. Morrowind is 40% groter dan alles wat voorheen uitgebracht is en bevat ook nog een nieuwe klasse. De verschillende quests moeten zo’n 30 uur aan gameplay gaan opleveren. Naast een veelvoud aan side-missions zijn er ook twee grote main-missions.

Elder Scrolls voor beginners

The Elder Scrolls: Morrowind is een goede instapgame voor nieuwe spelers, want er is zelfs een tutorial ingepast voor het geval je op 6 juni 2017 voor het eerst begint aan The Elder Scrolls. Durf jij het aan? Ga jij deze MMORPG veroveren? Het kan nog dit jaar!

Bron: Bethesda Softworks